Labels

zaterdag 16 maart 2013

Chocolade-citroen koekjes


Omdat dit recept voor 40 koekjes is en ik dit nogal veel vind doe ik de helft van het deeg in de vriezer voor een volgende keer. Op mijn werk kopen mijn collega's regelmatig rollen koekjes en cake om onze koektrommel aan te vullen. Ik bak dus liever zelf de koekjes, een heel stuk leuker, lekkerder en voordeliger dan ze te kopen bijvoorbeeld bij de bakker.

Ik heb uitgerekend hoeveel deze koekjes nu uiteindelijk kosten. € 1,87 voor ruim 40 koekjes van bijna een kilo. De koekjes op de foto kosten dus zelfs de helft :)

Boodschappenlijstje:
  • 1ei (biologisch)
  • 350 gram bloem
  • 300 gram fijne suiker
  • 175 gram roomboter
  • 1 citroen
  • 50 gram pure chocolade
Oventijd: 10 minuten Bereidingstijd: 30 minuten
kosten: (1,79/6)+(0,39/1000)*350+(0,89/750)*300+(0,99/250)*175+0,25+(1,52/200)*50= 2,11

Bereiding:

  • Vet 2 bakplaten in en bestuif ze met bloem
  • Klop de boter en suiker tot een luchtige massa
  • Meng een geklust ei door de massa
  • Zeef de bloem boven het mengsel en vorm een zacht deeg
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke helften en meng door de ene helft citroenrasp en door de ander de gesmolten chocolade
  • Rol beide stukken deeg uit en vorm 2 rechthoeken
  • Leg het citroendeeg op het chocoladedeeg en rol het deeg strak op met behulp van bakpapier. Laat het deeg stevig worden in de koelkast. (dat maakt het snijden gemakkelijker)
  • Snijd de rol in ongeveer 40 plakjes en bak ze op de bakplaat in 10-12 minuten gaar in een op 190 graden voorverwarmde oven. 

Even laten afkoelen en smullen maar! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten